Kuva: Danzil Raines

Kaikki alkoi siitä, kun ensimmäiset rakentajat Kalle, Väinö ja Jooseppi saapuivat raivaamaan uusia tontteja keväällä 1948. He totesivat, että yhteistyö oli avain parempiin tuloksiin ja viihtyvyyteen. Tästä alkoivat alueen yhteistoiminnan perinteet, joita tänäkin päivänä vaalitaan.

Ensimmäinen yhteinen hanke oli yhteisen traktorin hankinta vuonna 1949. Pian tämän jälkeen Väinön puolison, Hildan aloitteesta ja kaikkien yhteisestä toivomuksesta alettiin suunnitella yhteistä kokoontumistilaa, jonka peruskivi laskettiin paikoilleen vielä saman vuoden syksyllä. Nykyisin  kerhotila ja samoihin aikoihin rakennettu sauna pidetään kunnossa koko jäsenistön voimin.

Kuva: Dirk Hanson

Ensimmäisten asukkaiden hartiavoimin suorittama raskas pohjatyö toimi esimerkkinä muillekin paremmasta tulevaisuudesta haaveileville, ja niinpä tontteja alettiin kaavoittaa aktiivisesti heti 50-luvulta lähtien. Seuraavien 20 vuoden aikana alue olikin jo kasvanut virkeäksi kuudentoista kiinteistön yhteisöksi.

70-luvulle tultaessa toiminta oli jo huomattavan vireää. Tuolloin järjestettiin aktiivisesti erilaisia tapahtumia ja tilaisuuksia, jotka vetivät väkeä hyvin. Muutamina esimerkkeinä mainittakoon keskelle pahinta energiakriisiä sijoittunut Öljykeskuksen edustajan vierailu, joka herätti keskustelua lämmitysmuotojen tulevaisuudesta.

Omakotiyhdistyksen ensimmäinen yhteinen retki suuntautui Kaisaniemen puutarhaan Helsingissä vuonna 1954. Tätä ovat sittemmin seuranneet lukuisat muut vuosittaiset matkat ympäri Suomea, ja virkistystoiminta on muodostunut keskeiseksi yhteiseksi asiaksi kaikille yhdistyksessä toimiville.

Omakotiyhdistyksen toiminta jatkuu tavalliseen tapaan aktiivisena. Nykyisin alueella on jo noin 30 taloa ja lisää rakennetaan edelleen.

Tiedostoja

PDF-tiedostoToimintakertomus.pdf (77 kB)
Tuntematon tiedostomuotoEsittely.pptx (52 kB)
Yhdistyksen esittely ppt-esityksenä